21 January 2010

Ibu pelajar tampar guru


INILAH Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Perlis di mana seorang guru Matematik ditampar oleh ibu seorang pelajar tingkatan satu kelmarin.


KANGAR - Sesi menjernihkan keadaan antara pihak sekolah dengan penjaga kepada seorang pelajar tingkatan satu di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Perlis di sini bertukar tegang apabila seorang ibu 'naik angin' dengan menampar seorang guru sekolah itu kelmarin.

Kejadian pukul 10.30 pagi itu berlaku di bilik pengetua sekolah berkenaan selepas ibu pelajar tersebut gagal menahan emosi lalu menampar pipi guru lelaki berusia 26 tahun tersebut.

Difahamkan, sehari sebelum itu, guru Matematik tersebut didakwa telah menampar pelajar terbabit selepas mendapati dia membuat bising di luar kelas sehingga mengganggu pelajar lain.

Ketua Polis Daerah Kangar, Supritendan Abdul Rahman Mohd. Noordin berkata, wanita berusia 40-an tersebut mengetahui mengenai kejadian itu selepas dimaklumkan oleh anaknya selepas pulang dari sekolah.



......................................................................................................................................................................

guru sekarang dan guru pada zamn dulu sangat berbeza. orang2 dulu sangat menghormati guru x kira sama ada anak-anak mereka seorg pelajar yg baik atau tidak. malah...ibu bapa zaman dulu sanggup memberi rotan kepada guru yg akan mangajar anak mereka sebgai tnda merelakan anak mereka untuk dididk menjadi insan yg berguna.


tapi, sangat berbeza dengn masyarakat sekarang. tiada lagi istilah hormat terhadap guru yg akan mendidik anak2 mereka. kene lempang je pon.....sggup ibu tersebut membalas balik kepda guru tersebut. kalau dulu....asal anak tersebut x mati dikerjakan dek guru nya, ibu bapa masih boleh terima apa guru tersebut. skrg....nak cuit skng pon leh.... giler manja anak2 sekarang.

ramai orang berkata..zaman dah moden sekarang. pendekatan terhadap pelajar pon kene berubah. pndai kan mereka brkata2? mmg seng ckp....sebb bukn mereka yg mengajar n mendidik.


tapi, kalau pndekatan yg pelbagai digunakan masih juga x berjaya bagaimana? alah.....alih2 masyarakat akan terus berkata ' cikgu tu la x pndai mengajar.....' sah kan...die x tau...anak ei yg x makan saman. budak2 zaman sekrg kan dah pndai berlakon....deopan mak bapak baik, pijak semut pon x kene, apetah lagi nak mati... tapi kalo dpn ckgu..perangai x mcm rupe org.

saya x kata semua pelajar mcm tu....tapi ade segelintir nye. dan yg segelintir tu la yg merosakkan nama baik pelajar yg lain. dan tempias nye....kepada pihak sekolah.

dan seperti cth pnjaga yg menampar guru tersebut...dia mgkin ade sebb kenape terlalu emosional. tapi, tindakannya yg menunjukkn dia seperti 'kehilangan akal' adalah terlalu menghina guru tersebut.

manusia sememangnya sayangkan anak mereka...

tapi, jgn kerana syg....

kita manjakan mereka dengn kesenangan dan kemewahan duniawi....

biar bersusah dahulu, baru bersenang2 kemudian.

andai bersenang2 dahulu..dan tidak merasa waktu keperitan, dan pada waktu mendatang, x kan ada istilah bersyukur dan menghargai hidup yg sedang dialami nya....



:: anak aku? owh...aku kan garaNG mcm mak aku. kalo kene lempang ngn cikgu, aku ckp pdn muke je...hahahah...

:: suh anak jadik askar ke polis je kang....maka, akn pndai lah die untuk survive dlm hidup die...=)

:: aku dulu kat sek kene berdiri depn phimpunan dowh...sebb aku cmpak box pencil kwn aku dri tgkat atas ke bawah. hahahaha...

5 comments:

Frodo Baggins said...

bukan mudah jadi guru yg sabar skank ni. Jauh zman beralih .. suasana x sama ...


apapun tindakan tampar cikgu mmg cam syial jer. agak2 arr pown. dah anak pown vavi sangat. and ckgu pown kene diplomasi gak ...


>>___<<

Cik LeYha~~~ said...

aku ingat cikgu tu dah hbis diplomasi dah, tu sebb vudk tu kene lempang. kalo budak kecik x dengar kate mmg stndart..tapi ni sek menengah...mmg kene la sedas..

Siti Nur Aminah said...

klu gua ..lmpg blik je

seorangnenektua said...

wah! susahnya nak masuk blog cik leha! Dah berbulan try! tak boleh masuk gak!kena guna pc anak baru boleh!!

Takpa cik leha,bukan cikgu tu yang malu! Yang malu ialah emak budak tu bila dia dah sedar diri!

Baran tak tentu tempat!!

Cik LeYha~~~ said...

la...awat jadi mcm tu nek? ish...belog saye x reti demand2 ni de..hahhaha..


aish...saye ingt ckgu2 akn dtg kene masuk seni mempertahankan diri jgak la...pape hal x de la smpai kene lempang. kuang2 pon, main tepis2...selamat ckit. heheh