30 May 2010

Adat perpatih negeri sembilan.

den baru balik dari pilah haaa tengok sepupu den berkodim. apo tu berkodim??? tu la dio upacara tukar suku dlm adat perpatih tu ha...kan kami ni pogang adat tak boleh kahwin dengan pasangan yang sama suku. kalau nak jugak...yg lelaki ei kono la tukar suku... contoh ei mcm sepupu lelaki den tadi..dio suku biduanda. kekasih hati ei pon suku biduanda. jadi nye...kalau nak kahwin, dio yg kono tukar suku..pompuan tu x boleh la de nak tukar sobab pompuan tu nanti akan pegang pusaka keluargo ei...

nak lagi paham??? haa.....korg baco la artikel ni...and supayo bertambah2 paham..bacolah artikel ni pulak.

gambar2 video2...den upload kemudian..den ponek dengn jammed ei kek highway tu...paneh laei...~~~

6 comments:

jee yunus said...

walopon sy org n9..tp sy sgt gagal dlm bab adat ni..tp teruja ingin tahu....thank for your info...;)

Nur -al- Ain said...

ese raso yang ni ese miss la. hahaaa .. yo ko kono tuka suku bagai? nak poie tanyo kekasih jap la, apo suku er. hehee

K.O.A.L.A said...

jee - teruskan search maklumat...tnye pada yg lebih tuo dari kito..

nur - hahahaa....cik ain...thanx jugak atas entri anda tntg adat kita tue..

nuyui said...

mak aih.. ape ke payah bonar nak kawin.. huhuhu.. ekau nnt jgn pulak carik yg sama suku.. susah bakal laki ko ha.. huhu

K.O.A.L.A said...

biarkan dio susah...susah2 dahulu, sonang2 kemudian.

Mummy said...

penah dgr pasal adat nih tapi tak penah tgk majlisnya...menarik